torstai 5. helmikuuta 2015

Palautuminen ja tammikuun treenit

Tänäiltana ylitin itseni! Olin hiihtolenkillä, yksin, töiden jälkeen, arki-iltana, pimeässä! Voisi melkein vetää rastin seinään. Hiihto on mulle lajeista top-listan häntäsijoilla, vielä kauheampi laji on luistelu. Nyt olen petrannut suhtautumistani hiihtoon, hitaasti, mutta varmasti, maraton mielessäin.

Olen ollut myös kausijuoksija, syksyllä lenkkarit ovat jääneet kaappiin. Ajattelin, että en vain jaksa juosta ulkona pimeässä. Noh, nyt olen juossut, jopa talvella nastalenkkareilla. Ja tänään olin hiihtämässä pimeässä, ei voisi enempää olla supertyytyväinen olo. Olen nyt hiihtänyt muutaman kerran tänä talvena. Ekoilla kerroilla hiihdin Ristikiven pidemmän, noin 4,4 kilometrin lenkin yhden kerran, tänään hiihdin kaksi! Juosten olen mennyt lenkin kolme kertaa putkeen.



Tänään huomasin kuinka tärkeää kropalle on palautuminen. Viime ja toissa viikolla mulla oli kaikennäköisistä tuurauksista, ekstratunneista, kaverin kanssa sovituista treeneistä ym. johtuen yhdeksän päivän treeniputki ilman lepoa. Huh huh, alkoi jo kroppa hyytyä totaalisesti.


Viime viikon lauantain hiihtolenkki oli yhtä tuskaa, ei ollut enää puhtia. Lisäksi liikeratavirheestä kärsivä polvikin alkoi hieman vihoitella illalla liiasta rasituksesta, ei hyvä. Mulla kääntyy toinen jalka juostessa hieman liikaa ulospäin, mikä on aiheuttanut joskus vaelluksella polvikipua. Vaelluksella rinkan vuoksi on enemmän painoa ja maasto on epätasaista, mikä on laittanut polven koville. Vaelluksia lukuunottamatta polvi ei ole vaivannut ikinä muutoin treenatessa. Selvä merkki siis keventää treeniä.

Onneksi viime viikon sunnuntaina oli liikkavapaa päivä. Tosin oltiin koko sunnuntaipäivä shoppailemassa Kuopion Ikeassa ja Matkuksessa pikkuveljen avokin kanssa, että ei sitäkään päivää ihan paikoillaan maattu. Päivä meni hyvästä hyötyliikunnasta, päivän aktiivisuuskin tuli täyteen shoppailusta. Lisäksi olen treenannut tällä viikolla kevyemmin, mikä kyllä näkyi positiivisena energiana tänään hiihtolenkillä, jes :)


Tässä vielä tammikuun treenit kokonaisuudessaan. Olin joulun tienoilla flunssassa, minkä vuoksi alkuvuosi on aloitettu nollatreeneillä. Kuvasta näkee hyvin miten olen himmaillut ohjauksissa - tai lähinnä käskyttänyt muita ja antanut oman kropan levätä. Maanantaina 12.1. treenien rasitus on kahta pykälää, mutta viimeiset kaksi maanantaita vain yhtä, kun olen käytännössä vain kierrellyt korjaamassa tekniikoita.


Ja tässä vielä palautumiskäyrät, rasittuneella tasolla ollaan oltu kohtuullisen paljon.


Ihania treenejä, viikonloppuna hiihdetäänkin sitten Pohjanmaan maisemissa, ei oo paljon mäkiä ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti